Drukuj

Etykietowanie opon

Obecnie w całej Unii Europejskiej etykiety opon są takie same. Umiejętność odczytywania informacji z etykiet pomoże w dokonaniu dobrego wyboru!

Od 1 listopada 2012 r. etykietowanie opon jest obowiązkowe w całej Unii Europejskiej, na mocy rozporządzenia unijnego nr 1222/2009 w sprawie transportu drogowego.

Dzięki etykietom konsumenci są lepiej poinformowani na temat opon dostępnych na rynku. Dzięki temu mogą dokonać wyboru opartego na jasnych kryteriach, porównując opony według trzech nowych właściwości podanych na etykietach:

  • Wydajność energetyczna (opory toczenia): wpływ opony na zużycie paliwa, od A do G.
  • Hamowanie na mokrej nawierzchni: przyczepność opony na takiej nawierzchni oceniana jest w skali od A do F.
  • Zewnętrzny hałas toczenia, wyrażony w decybelach.

Wpływ opony na zużycie paliwa i emisję CO2

Impact pneu consommation carburant et rejets CO2, nouvelle étiquette pneu

Lewa część etykiety informuje o oddziaływaniu opony na zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla (CO2) do atmosfery.

20% zużycia paliwa przez samochód zależy bezpośrednio od oporów toczenia opony. Im mniejsze opory, tym mniejsze zużycie paliwa i niższa emisja CO2.

Wartość oporów toczenia, zmierzona na symulatorze, decyduje o klasyfikacji opony w skali od A do G: klient zapłaci mniej za paliwo, jeżdżąc samochodem z oponami klasy A, których opory toczenia są niskie w stosunku do opony klasy G.

Dzięki oponom klasy A zużycie paliwa zmniejszy się o około 0,5 l/100 km, czyli około 80 l paliwa na rok, przy rocznym przebiegu rzędu 15 000 km.

Zysk dla portfela: ponad 120 € w przypadku samochodu z silnikiem benzynowym (zakładając, że cena paliwa wynosi 1,55 € za litr).

Ponadto korzystanie z opon klasy A zamiast G zmniejsza negatywny wpływ na środowisko: mniejsze zużycie paliwa powoduje spadek emisji CO2 o 12 gramów na kilometr, czyli o 180 ton rocznie!

Hamowanie na mokrej nawierzchni

Capacité de freinage sur sol mouillé, nouvelle étiquette pneu

Prawa część etykiety opisuje osiągi opony podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiary przeprowadzane są w warunkach określonych przez rozporządzenie unijne, obejmujących prędkość, rodzaj nawierzchni, ilość wody, temperaturę itp.)

Klasa podana na etykiecie (od A do F) ustalana jest przez porównanie osiągów testowanej opony z oponą wzorcową.

Pojazd osobowy z czterema oponami klasy A ma drogę hamowania awaryjnego 30% krótszą niż ten sam samochód z czterema oponami klasy G. Oznacza to różnicę 18 metrów w przypadku hamowania awaryjnego przy prędkości 80 km/h.

Uwaga! Wynik może być różny w zależności od samochodów i warunków jazdy.

Zewnętrzny hałas toczenia opony

Bruit de roulement externe du pneu nouvelle étiquette pneumatique

Dolna część etykiety informuje o poziomie dźwięku wywoływanego przez opony na zewnątrz (na ulicy i na drodze) podczas kontaktu z nawierzchnią. Podana liczba wyraża poziom dźwięku w decybelach.

Po raz pierwszy w historii uwzględnia się, jak wpływa na środowisko hałas wydawany przez opony podczas jazdy. Uwaga! Ta informacja nie uwzględnia hałasu słyszanego przez kierowcę i pasażera wewnątrz samochodu.

Inne źródła informacji dla użytkowników

Etykietowanie opon jest obowiązkowe i standardowe w przypadku wszystkich marek opon. Informacje, które zawiera etykieta, są dostępne w dokumentacji technicznej i handlowej firmy KLEBER, u sprzedawcy opon lub na tej stronie internetowej.

Podobne informacje muszą się znajdować na fakturze zakupu opon przekazanej kupującemu lub być do niej dołączone.

Ostrzeżenie

Uwaga! Choć kryteria uwzględnione na etykiecie opon są istotne, nie obejmują wszystkich osiągów opony.
Kierowcy muszą pamiętać, że: mniejsze zużycie paliwa i bezpieczeństwo na drodze zależą głównie od ich stylu jazdy.

Aby zmniejszyć zużycie paliwa i w maksymalnym stopniu wykorzystać zalety opon, kierowca powinien:

  • Regularnie sprawdzać ciśnienie powietrza w oponach i dostosowywać je do warunków pogodowych oraz do obciążenia pojazdu.
  • Dostosowywać styl jazdy do warunków pogodowych i do ruchu na drodze.
  • Stosować zasady ekologicznego prowadzenia samochodu.

Przydatne linki

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady
ETRMA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Wyrobów Gumowych)