Jak odczytać rozmiar opony?

Oznaczenia na boku opony.

 

Weźmy, na przykład oponę DYNAXER HP3 205/55 R16 91V

 

  • opona 205: Szerokość opony wynosi 205 mm.
  • 55:Bok opony stanowi 55% szerokości opony.

  • R: Opona o budowie radialnej
  • 16: Wewnętrzna średnica opony wynosi 16 cali. 
  • 91: Indeks nośności wskazuje, że maksymalne obciążenie opony to 615 kg. Każdy indeks oznacza maksymalne obciążenie (patrz tabela), jakie opona może wytrzymać przy maksymalnym ciśnieniu powietrza.
  • V: Opona ta może wytrzymać obciążenie odpowiadające jej indeksowi nośności do prędkości maksymalnej 240 km/h. 

visu instructions product hd 1

visu instructions product hd 1

 

 

 

Etykiety opon  

 

Etykiety opon są obecnie ujednolicone w całej Unii Europejskiej. Umiejętność odczytywania informacji z etykiet pomoże w dokonaniu dobrego wyboru!

Etykietowanie opon stało się obowiązkowe w całej Unii Europejskiej 1 listopada 2012 roku na mocy rozporządzenia unijnego nr 1222/2009 w sprawie transportu drogowego.

Dzięki etykietowaniu opon konsumenci są lepiej poinformowani o oponach dostępnych na rynku. Są oni teraz w stanie dokonać świadomego wyboru, porównując opony według trzech kryteriów wskazanych na etykietach:

Wydajność energetyczna – wpływ opony na zużycie paliwa, w skali od A do E.

Hamowanie na mokrej nawierzchni – przyczepność opony na takiej nawierzchni oceniana jest w skali od A do E.

Zewnętrzny hałas toczenia, wyrażony w decybelach i klasyfikowany na skali od A do C.

Na etykiecie znajdują się 2 piktogramy, które wyrażają możliwość użytkowania opony na śniegu i/lub lodzie.

 

 

 

Wpływ opony w zakresie zużycia paliwa i emisji CO2

Lewa część etykiety informuje o oddziaływaniu opony na zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla (CO2) do atmosfery.

20% zużycia paliwa przez samochód zależy bezpośrednio od oporów toczenia opony. Im mniejsze opory, tym mniejsze zużycie paliwa i niższa emisja CO2.

 

Wartość oporów toczenia, zmierzona na symulatorze, decyduje o klasyfikacji opony w skali od A do E: klient zapłaci mniej za paliwo, jeżdżąc samochodem z oponami klasy A, których opory toczenia są niskie w stosunku do opony klasy E.

 

Dzięki zastosowaniu opon typu A ich zużycie paliwa zmniejszy się o ok. 0,5 l/100 km, czyli o ok. 80 l paliwa rocznie, zakładając roczny przebieg 15 000 km.  Korzyści dla portfela – ponad 120 EUR za pojazd z silnikiem benzynowym (przy cenie paliwa 1,55 EUR/l). 

Ponadto jazda na oponach A zamiast E zmniejsza wpływ na środowisko naturalne – spadek zużycia paliwa prowadzi do spadku emisji CO2 o 12 g/km, czyli 180 ton metrycznych rocznie!

Hamowanie na mokrej nawierzchni

Prawa część etykiety podaje osiągi opony podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Pomiarów dokonuje się na pojeździe w warunkach określonych przepisami europejskimi (prędkość, rodzaj nawierzchni, głębokość wody, temperatura itp.). 

Klasę podaną na etykiecie (od A do E) uzyskuje się poprzez porównanie osiągów badanej opony z osiągami opony wzorcowej. 

Pojazd osobowy z 4 oponami klasy A będzie miał drogę hamowania awaryjnego o 30% krótszą niż ten sam pojazd wyposażony w 4 opony klasy E. Oznacza to różnicę 18 metrów, jeśli pojazdy muszą wykonać manewr hamowania awaryjnego przy jeździe z prędkością 80 km/h.

 

Uwaga: efekt ten może się różnić zależnie od pojazdu i warunków jazdy. 

Zewnętrzny hałas toczenia opony

Dolna część etykiety odnosi się do hałasu emitowanego zewnętrznie (na drodze) przez opony w kontakcie z nawierzchnią drogi. Rysunek wyraża poziom hałasu w decybelach i klasyfikowany na skali od A do C.. 

Po raz pierwszy uwzględnia się tu wpływ hałasu powodowanego przez opony na środowisko naturalne.

 

Uwaga: oznaczenie nie obejmuje hałasu słyszanego przez kierowcę i pasażerów wewnątrz kabiny.

Inne zasoby informacyjne dla użytkowników

Kod QR bazy danych EPREL:

Klasyfikacja i informacje techniczne są przekazywane władzom i dodawane do europejskiej bazy danych EPREL. Jest ona dostępna za pośrednictwem kodu QR, znajdującego się obok napisu Energia, i prowadzi do karty informacyjnej produktu.  

 

 

Na etykiecie znajdują się 2 piktogramy, które wyrażają możliwość użytkowania opony na śniegu i/lub lodzie.

 

Przyczepność na śniegu (3PMSF):

Oznaczenie opony zatwierdzonej do użytku w trudnych warunkach zimowych na śniegu (trzy szczyty górskie i płatek śniegu).

 

Oznaczenie przyczepności na lodzie:

Oznaczenie opon zapewniających przyczepność na lodzie (oblodzony szczyt górski)

 

 

Etykietowanie opon jest obowiązkowe i znormalizowane dla wszystkich marek opon. Informacje podane na etykietach opon KLEBER są również dostępne w dokumentacji technicznej i handlowej Michelin Polska, w punkcie sprzedaży lub na tej stronie internetowej.

 

Podobne informacje MUSZĄ znajdować się na fakturze zakupu opon przekazanej kupującemu lub być do niej dołączone.

Ostrzeżenie

Uwaga!

Choć kryteria uwzględnione na etykiecie opon są istotne, nie obejmują wszystkich osiągów opony.

Kierowcy powinni mieć na uwadze, że mniejsze zużycie paliwa i bezpieczeństwo na drodze zależą przede wszystkim od ich zachowania na drodze.

Aby zmniejszyć zużycie paliwa i w maksymalnym stopniu wykorzystać zalety opon, kierowca powinien:

 

- Regularnie sprawdzać ciśnienie powietrza w oponach i dostosowywać je do warunków pogodowych i obciążenia.

- Dostosowywać styl jazdy warunków pogodowych i do ruchu na drodze.

- Stosować się do zasad ekologicznej jazdy.

 

Co jeszcze mogę zrobić, aby poprawić efektywność zużycia paliwa i bezpieczeństwo na drodze?

 

Styl jazdy ma również duży wpływ na zużycie paliwa i bezpieczeństwo na drodze. Na szczęście istnieje wiele wskazówek, które możesz zastosować, aby je ulepszyć :

 

Ekologiczna jazda

jest jednym z nich. Płynna i delikatna jazda może znacząco pomóc w zmniejszeniu zużycia paliwa; Więcej wskazówek i porad znajdziesz tutaj.

Odległość hamowania

należy także zawsze oszacować. Zachowanie bezpiecznych odległości umożliwi przewidywanie i wykorzystanie hamulca silnikowego do spowolnienia samochodu.

 

Ciśnienie w oponie

należy regularnie sprawdzać (szczególnie przed długimi podróżami), aby zoptymalizować zużycie paliwa i przyczepność na mokrej nawierzchni. Tutaj dowiesz się, jak sprawdzić ciśnienie w oponach.

You are using a web browser not supported
You are using a website browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intented. This may result in strange behaviors when browsing round. Use or updgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website
IE
firefox 66+
chrome 72+
edge 17+
safari 12+
opera 58+