Wybór opon dopasowanych do pory roku

Montaż opony na feldze to zadanie dla profesjonalisty. Nie ryzykuj samodzielnych prób!

 

Nie zakładaj opony na felgę ani jej nie zdejmuj bez odpowiedniego przeszkolenia i sprzętu. Zostaw tę czynność profesjonalistom. 

Twój sprzedawca dopilnuje postępowania zgodnie z instrukcjami producenta w zakresie wyboru opony, wstępnej kontroli wyglądu wewnętrznego i zewnętrznego opony oraz procedur montażu i demontażu.

 

Ponadto warsztat wykona następujące usługi, zapewniające bezpieczeństwo oraz długie użytkowanie opon:

 

Wyważanie kół

Ta czynność, konieczna przy każdym montażu opony, pomaga uniknąć drgań. W ten sposób opony zużywają się wolniej, podobnie jak zawieszenie, układ kierowniczy i układ jezdny.

Ustawianie geometrii i osiowania kół

Jeśli Twój sprzedawca zauważy nadmierne zużycie starych opon, może zasugerować sprawdzenie geometrii i wyrównanie kół. Ta dodatkowa usługa pomoże Ci zapobiec nierównomiernemu lub zbyt szybkiemu zużywaniu się opon.

Montaż nowych lub mniej zużytych opon z tyłu pojazdu

Jeśli wymieniasz tylko 2 z 4 opon, niezależnie od tego, czy posiadasz pojazd z napędem na przednią, czy na tylną oś, zalecamy montaż najmniej zużytych opon na tylnej osi. Zapewni to większe bezpieczeństwo na wypadek nieprzewidzianych lub trudnych sytuacji (hamowanie awaryjne, ciasne zakręty itp.), szczególnie na mokrej nawierzchni. Liczne testy wykazały, że łatwiej zapanować nad przednią niż nad tylną osią. 

Opony przednie zużywają się szybciej niż tylne, szczególnie w pojazdach z napędem na przednie koła (jak większość obecnie produkowanych). 

 

W trudnych warunkach pogodowych lepiej jest mieć samochód wyposażony w opony zimowe. Gdy temperatura spada poniżej 7°C, należy zamontować 4 opony zimowe.  

Wybór opon zimowych

Na trudne warunki pogodowe lepiej jest wyposażyć samochód w opony zimowe.

W temperaturze poniżej 7°C należy zamontować 4 opony zimowe. Jest to temperatura, w której guma z opon letnich twardnieje i zaczyna tracić przyczepność. Zostały opracowane specjalnie do użytkowania w różnorodnych warunkach zimowych, takich jak mokra, oblodzona lub zaśnieżona nawierzchnia. Montaż opon zimowych to kwestia bezpieczeństwa Twojego i Twoich bliskich.

Opony zimowe KLEBER skracają drogę hamowania i zwiększają bezpieczeństwo jazdy.

Właściwości bieżnika i zawartość naturalnego kauczuku w oponach zimowych mogą skrócić drogę hamowania nawet o 50 proc. Różnice w osiągach mogą być kolosalne: przeciętny samochód osobowy wyposażony w letnie opony i jadący po śniegu z prędkością zaledwie 50 km/h będzie potrzebował 48 metrów, aby się zatrzymać. Warto pomyśleć o …

Wbrew powszechnemu przekonaniu opony zimowe nie zużywają się szybciej niż letnie!

Zaleca się montaż 4 opon zimowych. Mając tylko 2, ryzykujesz zmianę przyczepności w warunkach zimowych.

W niektórych krajach europejskich korzystanie z opon zimowych jest wymagane przepisami. Przed podróżą należy sprawdzić, czy przestrzega się lokalnych przepisów.

Wybór opon letnich

Kiedy zima już się skończy, wybierz opony letnie!

Dobór opon zgodny z kodeksem drogowym

Kodeks drogowy zawiera przepisy dotyczące opon. kodeksu drogowego

Niezgodne z przepisami jest wyposażanie pojazdów silnikowych lub przyczep do nich w opony o indeksie nośności bądź symbolu indeksu prędkości niższym niż maksymalna pojemność deklarowana przez producenta pojazdu (Prawo o ruchu drogowym art.  Art.. 66 ust. 5 ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r.)


 Kodeks drogowy wymaga, aby opony na tej samej osi były:

 

tej samej marki,

tego samego rozmiaru,

tej samej kategorii użytkowania (np. drogowe, śniegowe,terenowe),

tej samej konstrukcji (diagonalnej lub radialnej),

tym samym indeksie prędkości (T, H, V, W itd.),

tej samej nośności.

 

Dlaczego przestrzeganie indeksów prędkości jest wymagane?          

Rozmiar, indeks prędkości i indeks nośności zostały określone przez producenta samochodu (i zatwierdzone przez producenta opon) w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa, jakości i komfortu jazdy.

Te dane są w pełni uwzględniane jako dane techniczne pojazdu przy wydawaniu zezwolenia przez urząd nadzoru technicznego

W przypadku opon letnich montaż opon o różnych rozmiarach, indeksach prędkości lub nośności jest niebezpieczny i stanowi wykroczenie drogowe. Natomiast zawsze można stosować opony o wyższym indeksie prędkości lub nośności.

W przypadku opon zimowych możliwości manewru są większe, gdyż dozwolony jest montaż opon o indeksie prędkości niższym niż w przypadku opon montowanych fabrycznie. Uwaga! W takim wypadku prędkość jazdy musi być dostosowana do niższego indeksu prędkości. Zresztą etykieta z przypomnieniem o niższej prędkości zostanie umieszczona wewnątrz samochodu, w miejscu dobrze widocznym dla kierowcy.

Aby dowiedzieć się więcej, w dziale „Znajdź oponę” znajdziesz dostępne w KLEBER opon dopasowane do Twojego pojazdu zgodnie z powyższymi przepisami.